Conceptlancering van Kinect Xbox
November 2010 lanceerde microsoft Xbox het nieuwe concept kinect. Deze nieuwe manier van spellen spelen werd uitgebreid in de media gebracht en was duidelijk gericht op jongeren. Door de stevige campagne van Xbox Kinect verkregen zij in korte tijd een grote naamsbekendheid (onderzoek Marketresponse). In programma’s zoals So you think you can dance werd er bij elke aflevering in beeld gebracht hoe de deelnemers zich vermaakte met kinect en ook werden er op verschillende plekken allemaal workshops georganiseerd waarbij mensen gratis kinect konden uitproberen. Dit vond echter allemaal plaats voordat kinect beschikbaar was voor de consumenten. Daarna hebben zij op alle beschikbare zenders en voornamelijk op, op jongeren gerichte zenders veel reclame gemaakt met korte filmpjes over hoe mensen zelf de controller waren van hun spel, en niet meer de statische controllers hoefde te gebruiken zoals bij Playstation en Nintendo Wii. De jongeren die zichtbaar waren in de reclamespotjes hebben erg veel plezier en laten duidelijk zien dat zij zelf de controller zijn, hierdoor wordt de consument geprikkeld en willen zij dit zelf ook uitproberen. Hetgeen dat als belangrijkste werd aangestipt in de lancering van het concept Kinect is dat het innoverend is en dat het voorziet in de behoefte van spelen zonder een statische controller. Dit werd ook daadwerkelijk benoemd in alle reclame boodschappen. Jan Rijkenberg benoemt het belang hiervan ook in zijn boek Concepting aan de hand van een quote van Kotler uit 1956: 'Kijk wat er in de markt gebeurd, neem de behoefte waar en bied vervolgens oplossingen voor die behoefte'. Dit komt erg duidelijk naar voren in de conceptlancering van Kinect, en voor als het publiek hun behoefte even vergeten was wordt dit in elke reclameboodschap van Xbox nog even duidelijk benadrukt.

Demografie: De demografie van Kinect ligt voornamelijk bij de jongeren en jonge gezinnen. Jonge mensen demonstreerde hoe het werkte en in alle reclame spotjes waren het de jongeren en kinderen die zich vermaakte met Kinect.
Technologie: Kinect is een vernieuwende technologie die nog nooit eerder is gebruikt. Door de copyrights kan dit ook nog wel even duren voordat er weer vernieuwende technologie op de markt wordt gebracht.
Ecologie: Je zou kunnen zeggen dat doordat er geen controllers meer hoeven te worden geproduceerd Kinect milieuvriendelijker is dan zijn concurrenten. Doordat er minder verpakkingsmateriaal nodig is, aangezien er geen losse controllers meer hoeven worden verkocht is dit inderdaad het geval.
Economie: Microsoft (en Xbox) is een miljoenen bedrijf en heeft dan ook over de hele wereld gekoppelde bedrijven zitten waar ontzettend veel mensen werken. En niet te vergeten, de winkels die alleen multimedia verkopen herbergen ook vele werknemers. Xbox, en kinect, draagt dus ook zijn steentje bij aan de economie.
Sociaal-cultureel: Kinect speelt in op het samenzijn tijdens het spelen, waardoor het sociaal-cultureel een grote rol speelt. Jongeren en gezinnen komen samen om de spellen te spelen op de Xbox Kinect.
Bronnen:
http://www.xbox.com/nl-NL/Kinect/Home
Concepting - Jan Rijkenberg, Bbnc Uitgevers, mei 2010, p. 12.
Tijdschrift voor Marketing - top of flop Xbox Kinect
Bronnen:
http://www.xbox.com/nl-NL/Kinect/Home
Concepting - Jan Rijkenberg, Bbnc Uitgevers, mei 2010, p. 12.
Tijdschrift voor Marketing - top of flop Xbox Kinect
sssss aaaaaaaaaaa iiiiiiiii ffffffffffff
BeantwoordenVerwijderenhttps://vanallesthuiszijn.nl/beste-snoeischaar
BeantwoordenVerwijderenhttps://vanallesthuiszijn.nl/beste-hogedrukreinigers
https://vanallesthuiszijn.nl/beste-stoomreinigers
https://vanallesthuiszijn.nl/beste-bladblazer