Goed concept: L’oreal paris men expert
Een concept dat is voortgeborduurd op de feminisering van de samenleving zijn crèmes en verzorgingsproducten voor de man. L’oreal heeft hier goed op ingespeeld door een mannen lijn uit te brengen en hier een stoer uiterlijk aan te geven. Gebruikte vroeger mannen slechts zeep en scheerschuim, nu zijn er uitgebreide collecties op het gebied van gezichtsverzorging, haarverzorging en lichaamsverzorging beschikbaar. Mannen maken hier massaal gebruik van en schamen zich hier niet meer voor. De trend van het feminisme, dus dat de samenleving vrouwelijkere waarde krijgt, laat zich hierin op het moment goed zien. Het feit dat er sprake is van een concept in plaats van een product laat zich zien in de gehele weergave van de campagne. Er wordt overheersend gebruik gemaakt van de kleuren oranje, grijs, blauw en groen, typische mannen kleuren. Daarnaast draait elke reclame om een stoere, metroseksuele man die zijn verzorging belangrijk vind maar dit maakt hem niet minder stoer. De verzorgingsproducten zijn strak weergegeven en zitten in rechthoekige verpakkingen. Dit allemaal laat de ideologie achter het concept van L’oreal paris men expert zien.
Demografie: Mannen in de Westerse wereld
Politiek: Er zijn bepaalde wetten verbonden aan het lanceren van producten.
Technologie: Een concept is compleet wanneer de campagne op verschillende media wordt aangeboden.
Ecologie: L’ Oréal heeft de milieubelasting van haar verpakkingen verminderd door het optimaliseren van de verpakkingen. “Maatregelen die het bedrijf heeft genomen zijn o.a. een verbod op PVC en zware metalen in de inkten en kleurstoffen, de ontwikkeling van herbruikbare verstuifverpakkingen, materiaalreductie en het gebruik van gerecyclede materialen” (Bron: http://www.productmilieu.nl/index.aspx?id=370). Op de website van Greenpeace staat echter dat L’oreal gebruik maakt van chemische stoffen en niet wilt overstappen op schonere alternatieven. Het is dus in elk geval duidelijk dat L’oreal verbonden is aan de trendfactor ecologie, zowel positief als negatief.
Economie: L’oreal is een economisch ingesteld bedrijf waarbij het voornamelijk om winst maken draait. L’oreal is dus in feite goed voor de economie omdat er veel mensen werkzaam zijn in de bedrijven waarin de producten worden geproduceerd.
Sociaal-cultureel: Het is op het moment sociaal en cultureel geaccepteerd in de westerse samenleving dat mannen ook veel met hun uiterlijk bezig zijn en het wordt haast van hen verwacht dat zij goed verzorgd voor de dag komen.
Bronnen:
http://essay.utwente.nl/59333/1/scriptie_T_Franken.pdf
(compleet verslag over lancering van L'oreal producten).
http://www.productmilieu.nl/index.aspx?id=370
http://www.modewijzer.com/advies/metroseksuele-man.htm
Bronnen:
http://essay.utwente.nl/59333/1/scriptie_T_Franken.pdf
(compleet verslag over lancering van L'oreal producten).
http://www.productmilieu.nl/index.aspx?id=370
http://www.modewijzer.com/advies/metroseksuele-man.htm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten