maandag 13 december 2010

Conceptontwikkelaar van Marloes

Conceptonwikkelaar
Bas Verhart

Bas Verhart is directeur van communicatiebureau Media Republic en board member bij Trendwatching.com. Media Republic werd opgericht in 2002 en richt zich op interactieve amusement vormen. De media die daar aan te pas komen zijn digitale kanalen, interactieve televisie, games, mobile telefonie en internet. PICNIC en de Postcode Lottery Green Challenge zijn bekende succesvolle concepten ontwikkelt door Verhart.
                                                                                                                 
De digitale wereld omschrijft Bas Verhart als zijn domein. Nadat Media Republic zijn gameafdeling ``Guerrilla Games`` aan Sony verkocht is Media Republic zich meer gaan richten op cross-mediale entertainment producten. Merken waar Verhart met zijn bedrijf recentelijk campagnes voor bedacht zijn: Axe, Lipton, Tommy Hilfiger, Samsung en Anderélon. Een opvallend concept ontwikkelt door Media Republic was de virtuele tamagotchi Eccky genaamd. Een game waarin je gezamenlijk of alleen je virtuele kind opvoedt. In de eerste instantie sloeg het cross-mediale concept minder goed aan. Een nieuwe lancering dit jaar van de virtuele tamagotchi sloeg wel aan.

Bas Verhart ontwikkelt vernieuwende concepten. Een vernieuwend concept is volgens hem gebaseerd op een toekomstbeeld. Zijn methode als conceptontwikkelaar is vergelijkbaar met de trendpiramide. Verhart bekijkt een toekomstbeeld vanuit zijn eigen perspectief op dit moment. Je geeft antwoord op de volgende vraag: wat zie je voor je op dit moment? Een voorbeeld hierbij is het veranderen van steden met als gevolg dat ze steeds groter worden. Een toekomstbeeld die je hierbij zou kunnen schetsen is het ontstaan van megasteden. Dit is in de trendpiramide een mega trend. Problemen met afval en energie die ontstaan uit deze ontwikkeling zijn volgens Verhart interessante vraagstukken waar oplossingen voor bedacht moeten worden. In de trendpiramide zijn deze vraagstukken de maxitrend. Het antwoord dat voortkomt uit de vraagstuk is een concept, ook wel een microtrend genoemd. Hierdoor denk ik dat zijn concepten goed aansluiten op ontwikkelingen en interesses van de consument op dit moment, dit maakt hem een goede conceptontwikkelaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten