maandag 13 december 2010

Wilko's slechte concept

Slecht concept:

Gratis krant DAG

DAG was het vierde Nederlandse dagblad op tabloidformaat dat iedere werkdag gratis verscheen. Nadat Metro, Sp!ts en De Pers al eerder op de Nederlandse markt waren gezet dacht DAG deze kranten concurrentie te kunnen bieden. 8 mei 2007 werd de krant gelanceerd, naar een initiatief van KPN en PCM Uitgevers. De krant startte met een oplage van 325.000 (Communicatiekaart van Nederland, Piet Bakker en Otto Scholten, zevende druk 2009) (http://nl.wikipedia.org/wiki/DAG).

DAG werd echter geen succes en in Oktober 2008 is de laatste ter perse gegaan. Telecombedrijf KPN en PCM uitgevers trokken de stekker eruit omdat ze niet genoeg inkomsten genereerde uit advertenties door de hoge concurrentie op de gratis dagbladen markt (http://www.z24.nl/bedrijven/media_reclame/artikel_32086.z24).

De merknaam bleef echter wel bestaan, ze stopte enkel met de papieren uitgave. Toch werd de website ook uit de lucht gehaald, precies 1 jaar nadat de laatste krant van de pers afrolde. Online kon je nog altijd het nieuws lezen via het internetportal KPN Vandaag, maar de toekomst van deze dienst is ook nog allerminst zeker (http://nl.wikipedia.org/wiki/DAG).

Trendfactoren:

Demografie – Openbaar vervoer gebruikers, alle mensen die met het openbaar vervoer naar school en werk gaan waren de doelgroep van het gratis dagblad DAG.

Economie – Het concept was niet geslaagd, omdat er teveel concurrentie was op de markt en daardoor werd het economisch niet haalbaar om stand te houden.


Sociaal Cultureel – Geen.

Technologie -  het dagblad was ook online te lezen en later nadat de site was opgeheven nog via het internetportal van KPN Vandaag.

Ecologie – De krant werd gedrukt op hergebruikt papier.

Politiek – Naast politiek nieuws, is er nauwelijks wetgeving die specifiek gericht is op de pers. Je hebt de wet van vrijheid van meningsuiting en de mededingingswet zijn belangrijk voor de pers. Daarnaast is er nog bescherming van de pluriformiteit door middel van het Stimuleringsfonds voor de Pers (Communicatiekaart van Nederland, Piet Bakker en Otto Scholten, zevende druk 2009).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten