Trendwatcher Dr. Carl C. Rohde
Carl Rohde is werkzaam als cultureel-sociologisch onderzoeker, academisch trendwatcher, directeur van ‘’Science of the Time” en een veelgevraagde spreker. Carl Rohde ontving dit jaar de onderscheiding Trendwatcher de of the Year Award 2010 (TWOTY). http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/carl-rohde-trendwatcher-van-het-jaar-2010/
Als cultureel-sociologisch verrichtten Carl Rohde gedurende twintig jaar onderzoeken aan de universiteit van Utrecht. Onderzoeken naar de verlangens en ambities, zorgen en interesses van verschillende generaties zogenaamde ‘’solf spots’’. Voorbeelden van generaties waar hij onderzoek naar deed zijn de huidige generatie jongeren, twintigers, dertigers, de babyboomers en 55-plussers. Deze onderzoeken doet Carl Rohde aan de hand van mentaliteitsveranderingen van de samenleving, hierbij gaat het om generaties en doelgroepen binnen de samenlevingen. Wereldwijde heeft Carl Rohde in alle generaties zogenaamde coolhunters die meewerken aan zijn onderzoeken. Dit worden coolhunters genoemd omdat zij bekijken wat in hun stad of land op dat moment cool is. In de trendpiramide zijn dit de microtrends. In onderstaand moodboard zijn de mircotrend die voortkwamen uit de rapportages van het jaar 2008 te zien.
Met de informatie uit de rapportages van de coolhunters doet Carl Rohde onderzoeken naar mentaliteitstrends van verschillende generatie van nu en de toekomst. Hij vergelijk de trends uit de verschillende continenten met elkaar. De onderzoeken zijn in de trendpiramide de maxitrends. Het gaat hierbij om de behoefte van de consument. De megatrends komen voort uit de vergelijkingen die gemaakt worden met de maxitrends door de jaren heen. Carl Rohde baseert zijn voorspellingen op behoeftes van een consument en aan de hand van deze behoeftes bepaalt Carl Rohde wat de maatschappelijke trend zijn. Bron:http://www.speakersacademy.nl/index.php?option=com_speakers&task=details&id=116&Itemid=110
In 2007 starten Carl Rohde samen met Vincent Albers het bedrijf Sience of the Time. Het bedrijf is een virtueel netwerk met een wereldwijd netwerk marktonderzoekers en trendwatchers. Met bekenden merken zoals Microsoft, Unilever, Heineken, Wrangler, Adidas en BMW als klant. Naast zijn werk voor Sience of the Time is Carl Rohde lector Trendwatching bij Fontys Hogeschool en betrokken bij het opzetten van de HBO opleiding International Lifestyle Studies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten