Het witte fietsenplan in Amsterdam
Het witte fietsenplan dateert uit 1965 door de jaren heen is de formule meerdere keren in een nieuw jasje gestoken maar in Amsterdam is de formule nooit een succes geweest. Het idee achter het concept is als volgt:
'' De witte fiets symboliseert eenvoud en hygiëne tegenover de protserigheid en vuilheid van de autoritaire auto.'' Bron: http://www.iisg.nl/collections/provo/b24-706-nl.php
In 2000 is de witte fiets opnieuw geïntroduceerd in Amsterdam. De stad Amsterdam is een fietsstad bij uitstek. Het idee was simpel om de vele fietsendiefstalen te voorkomen introduceren we een fiets die voor iedereen toegankelijk is om te lenen. Het concept doet denken aan de OV fietsplan, bij de OV fiets is het echter zo dat je de fiets huurt en op dezelfde plek weer terug brengt. Bij het witte fietsenplan kan de geleende fiets bij elke fietsenstalling, die bestemt is voor de witte fiets, teruggebracht worden. Hierdoor kan de witte fiets in sommige gevallen als vervanging van het openbaar vervoer functioneren. De GVB is dan ook één van de sponsors van het project samen met de Postbank. Met een Chipper opende je de fietsenstalling waaruit je een fiets leende.
Het witte fietsenplan speelt in op de trend duurzaamheid, de fiets is in de hoofdstad Amsterdam in veel gevallen een vervanging van de auto. Het gebruik van een fiets is milieuvriendelijk dan een auto. Een andere maatschappelijke trend waarop het witte fietsenplan inspeelt is urbanisatie. Dit betekent dat steeds meer mensen naar steden trekken waardoor er grotere steden ontstaan. Een gevolg hiervan is een gebrek aan ruimte voor parkeergelegenheid, het gebruik van een fiets is hierdoor aantrekkelijk. Het is ook eenvoudiger om je te verplaatsten met een fiets dan met een auto omdat in een grote stad het verkeer erg druk is, met files als gevolg. De consumenten trend waarop fietsenplan op inspeelt is dan ook behoeften aan simpel en snel verplaatsen. In veel wereldsteden als Parijs, Barcelona, Berlijn of New York is het witte fietsenplan dan ook een succes. Enkele maanden na de start in 2000 is het witte fietsenplan in Amsterdam echter stop gezet omdat de stalling gekraakt was en veel witte fietsen werden gestolen. De GVB wees een nieuw voorstel van een zwaarder stallingssysteem af omdat er te weinig stalling was om het project te laten slagen.
Demografie De inwoners van Amsterdam in de leeftijd van 25 t/m 35 jaar. De gemiddelde Amsterdammer heeft al een fiets en voor toeristen is er fietsverhuur.
Sociaal cultureel Mensen gaan over het algemeen ruwer met een geleende fiets om dan met hun eigen fiets. De witte fietsen gaan te snel stuk door het gedrag van de gebruikers. Ook geven veel inwoners van Amsterdam de voorkeur aan een eigen fiets.
Economie Op het moment dat het slechter gaat met de economie is de witte fiets een goedkoper vervoersmiddel.
Technologie Het beveiligingssysteem van de stalling werd al kort naar het in gebruik name gekraakt.
Ecologisch De witte fiets is milieuvriendelijker dan een auto en bij het witte fietsenplan functioneert de fiets als vervanging voor de auto
Politiek De plaatsing van de stalling verliet moeizaam door ruimtegebrek waarmee de gemeenten Amsterdam kampt. Ook raakte de fietsen ongelijk verdeelt over de fietsenstallingen waardoor sommige stalling leeg waren en andere stallingen overvol.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten