Trends van het heden
De hedendaagse maxi trends die terug te vinden zijn in het moodboard, zijn netwerken en beleving.
Social media is een markttrend. Onder social media verstaan we website als Hyves, Facebook, weblogs, Linkedin of Twitter. Op social media site deel je informatie over jezelf in tekst, beeld en geluid. Elke internetgebruiker meldt zich aan bij de verschillende sites waar je je persoonlijke pagina aanmaakt waarmee je communiceert met andere gebruikers. Door social media ontstaan er groepen met dezelfde interesses.
De consumenten trend is netwerken. We leven in een maatschappij waar we veel waarde hechten aan status, carrière maken en succesvol zijn in het leven. We zijn erg op onszelf gericht maar tegelijkertijd realiseren we ons dat we elkaar nodig hebben. Via internet delen we onze interesses en onderhouden we onze contacten. Nederland is een koploper op het gebied van social media vergeleken met andere landen in Europa. Uit een recentelijk onderzoek van Forrester is meer dan 70% van de Nederlanders actief in het social media landschap.
Trendfactoren op maxi niveau
Demografie De gebruikersgroep zijn jongeren in Nederland in de leeftijd van 12 t/m 24 jaar.
Sociaal culturele We hebben elkaar nodig na jaren waarin de individu centraal stond, de nadruk ligt nu op het groepsgevoel.
Economie In mindere mate van belang.
Technologie Door technologische ontwikkelingen is de smartphone ontstaan. Deze mobiele telefoon heeft een internet verbinding waardoor het mogelijk is om op elk moment waar je ook bent om met je telefoon je social media netwerk te onderhouden.
Ecologisch Je hoeft er de deur niet voor uit, vanuit huis kan je een social netwerk opbouwen.
Politiek De bovengenoemde demografische gebruikersgroep is zich niet altijd bewust van het feit dat alle informatie die zij plaatsten op social mediasite door een groot publiek wordt gelezen. De overheid moet deze groep beschermen en attenderen op gevaren.
Het netwerken is ontstaan uit de megatrend socialisering. Socialisering is de laatste jaren ontstaan als grote tegenhanger van individualisering. Bij socialisering is het groepsgevoel belangrijker dan de vrijheid van het individu. Na de jaren waarin de individu centraal stond heeft de huidige generatie sterk de behoeft aan socialisering in de maatschappij. In de toekomst zal socialisering een belangrijke trend worden.
Door het ontstaan van social media is er veel aandacht voor privacy. De gebruiker bepaalt wat hij op webpagina aan informatie over zichzelf plaatst. Voorzichtigheid is soms op zijn plaats, alle informatie op de social media pagina deel je niet alleen met vrienden, familie, kennissen maar soms ook met de rest van de wereld. Voorzichtigheid is dan geboden, een negatieve uitspraak over een werkgever die terecht komt in de media kan gevolgen hebben voor het imago van het bedrijf. Werkgevers stellen daarom ook steeds vaker een zogenaamd social media beleid op, om te voorkomen dat hun eigen werknemers hun negatief uitlaten over het bedrijf waar zij voor werken.
Tweede consumententrend is beleving
Een trend op dit moment op markt niveau is 3D televisie. Op dit moment is het zelf al mogelijk om je eigen 3D tv in huis te hebben om een film in 3D te bekijken. Afgelopen zomer werd het WK 2010 in enkele landen uitgezonden in 3D. Ook de politiek vindt de 3D televisie intressant dit jaar was het verkiezingsgala live in 3D te volgen via de digitale zender.
Een consumenten trend van nu is beleving. De zeldzame vrijetijd die we tegenwoordig nog hebben willen we optimaal benutten. We schamen ons er niet voor dat we hier dan ook volop van genieten en stellen hoge eisen aan onze vrije tijd besteding. We willen niet alleen televisie kijken maar willen het gevoel hebben dat we helemaal in de film zitten hiervoor is 3D televisie ontwikkeld. Je ontsnapt even uit de werkelijk wereld doordat je zo intens in de film op kan gaan. Bron: http://www.sprout.nl/1/1792/home/wat-een-belevenis.html
Trendfactoren
Demografie Mannen in de leeftijd van 25 t/m 40 jaar.
Sociaal culturele De consument stelt hoge eisen aan zijn vrije tijd besteden. Een 3D televisie geeft de gebruiker ook een bepaalde status doordat hij zich een nieuw soort televisie kan permitteren.
Economie De consument heeft een bovenmodaal inkomen.
Technologie speelt een belangrijke rol bij de 3D trend. Het ophebben van een bril zien enkele gebruikers als een hindernis. Door nieuwe technologie is het op dit moment mogelijk om naar 3D televisie te kijken zonder een bril.
Ecologisch Door 3D televisie creëer je een eigen thuisbioscoop in huis en hoef je de deur niet uit om de bioscoop te bezoeken.
Politiek In advertentie van het merk Samsung staat een waarschuwing voor mogelijke risico van duizeligheid of epilepsie. De 3D televisie voor de consument staat op dit moment nog in de kinderschoenen maar op langere termijn en bij meer gebruik is het belangrijk dat de politiek hierop inspeelt. De politiek moet erop toezien dat aanbieders van 3D televisie de juiste informatie geven over eventuele risico`s.
Intensivering is een maatschappelijk trend die de laatste jaren is ontstaan. De consument in de westerse wereld heeft een overvloed aan producten. Hierdoor ontstaat de behoeften bij de consument aan producten die hun een bepaalde ervaring geven. Het product is een beleving. De vrijetijdsindustrie heeft veel profijt van de belevings trend en is de afgelopen jaren flink gegroeid en uitgebreid met bijvoorbeeld pretparken, bioscopen en avontuurlijke vakanties. http://www.extendlimits.nl/trends/trend/definitieve_dematerialisering/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten