Het witte fietsenplan in Het National Park De Hoge Veluwe
Luud Schimmelpennink is bedenker van het witte fietsenplan in de jaren 60. Schimmelpennink was in die tijd verbonden aan Provo, een anarchistisch geïnspireerde beweging in Amsterdam. Het idee was om een fiets te ontwikkelen die vrij te gebruiken was, het was is in de eerste instantie ontwikkelt voor Amsterdam, in de hoofdstad is het concept echter nooit een succes geweest.
In 1975 hebben de ANWB en Het Nationale Park De Hoge Veluwe het witte fietsenplan opgepakt. In het park begon dat jaar met de aanschaf van 50 fietsen inmiddels is het plan in 30 jaar tijd uitgebreid en zijn er in het park 1700 fietsen beschikbaar. De fietsen hebben geen slot en zijn niet te reserveren. Hierdoor behoudt het van oorsprong idee dat de fietsen voor iedereen toegankelijk zijn. Op het moment dat de fiets in een stalling geplaats is, kan een andere bezoeker van het park gebruik maken van de fiets. Bron: http://www.hogeveluwe.nl/nl/zien-doen/fietsen/witte-fietsen/44
Demografie Bezoeker aan Het Park De Hoge Veluwe in de leeftijd van 35 t/m 45 jaar.
Sociaal cultureel Het is eenvoudig om je te verplaatsen per fiets in het park. Dagjesmensen hebben meestal geen fiets bij de hand. Daarnaast ligt het Kröller-Müller Museum in Het Nationale Park De Hoge Veluwe waardoor een bezoek aan het museum gecombineerd kan worden met een fietstocht over de Veluwe.
Economie In mindere mate van belang.
Technologie De omgeving van het park, waar gebruik gemaakt wordt van de fiets, is afgesloten hierdoor worden de fietsen minder snel gestolen en is er geen zwaar beveiligde stalling nodig.
Ecologisch Het gebruik van de fiets is in verhouding tot een auto beter voor het milieu.
Politiek De aanleg en het onderhoud van de fietspaden in Het Nationale Park De Hoge Veluwe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten