woensdag 8 december 2010

Twee Trends - door Marlon

1e Trend: Feminisme als maxi trend

"Bij de maxitrend is de consument de bepalende factor. Het gaat om het gedrag van de consument, om verlangens en voorkeuren, wensen en behoeften" (bron: van trends naar brands - roothart/van der pol).

Het feminisme is een terugkerende trend. Als we feminisme per golf bekijken, het feminisme heeft in drie golven plaats gevonden, dan kunnen we elke feministische golf een maxi trend noemen. In deze piramide ga ik uit van de tweede golf. Halverwege de 20ste eeuw werd er gestreden voor seksuele en financiële mogelijkheden voor de vrouw. 


Gedrag van de consument
Feministen komen op voor de rechten van de vrouw. Zij doen dit door middel van protestactie's, maar ook door middel van het publiceren van artikelen die deze mening uitdragen en door het individueel strijden voor een betere plek in de maatschappij. 


Verlangens en voorkeuren
De verlangens van feministen zijn duidelijk dat er geen onderscheidt meer wordt gemaakt en/of plaats vindt op basis van het geslacht. Hun voorkeur gaat uit naar net zoveel vrouwen in de top als mannen, gelijke rechten voor mannen en vrouwen en dit niet alleen op papier maar ook in de samenleving. 



Wensen en behoefte

'Feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft juridische en feitelijke opheffing na van maatschappelijke ongelijkheden tussen mannen en vrouwen, ijvert voor verbetering van de positie van vrouwen en het op een gelijkwaardige en evenwichtige manier onder de aandacht brengen van onderwerpen die belangrijk zijn voor vrouwen. Ze streeft emancipatie van vrouwen na en het verkleinen van de dominantie van mannen'(http://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme). 


Een belangrijke Nederlandse feministe voor deze golf is Joke Smits. Zij schreef het artikel ‘Het onbehagen bij de vrouw’. De mega trend die hierbij aansluit is weergegeven in de titel van het artikel van Smits. Het onbehagen bij de vrouw, het gevoel van onderdrukking en het gevoel van het niet mogen beslissen over het eigen lichaam en het eigen leven speelde lange tijd onder de vrouwen in de westerse maatschappij. De micro trend die hierbij hoort is de oprichting van het vrouwenhuis. Hier konden vrouwen terecht om hun ervaringen te delen en de bestaande maatschappelijke mechanismen te analyseren.




Het feminisme kwam tijdens de tweede golf voort uit de sociaal-culturele wens van de consument, om vooruitgang te kunnen boeken. Vrouwen wilde meer rechten en mannen zagen in dat vrouwen mee konden helpen met het stimuleren van de economie, iets dat voortkwam uit de tweede wereld oorlog, waar mannen allemaal aan het front moesten vechten en er ‘slechts’ vrouwen overbleven om in de fabrieken te gaan werken (Van de Loo, De vrouw beslist. De tweede feministische golf in Nederland, 2005). Een belangrijke politieke trendfactor zijn de vrouwenbewegingen zoals de Nederlandse organisatie Man, Vrouw, Maatschappij. MVM zag het feminisme als emancipatiebeweging van zowel vrouwen als mannen. Zij zagen het feminisme dus als feminisering van de samenleving, dus de emancipatie van vrouwelijke waarden in de maatschappij (http://www.jeanne-doomen.net/volkskrant/mvm.html). Een belangrijke actie voor de vrijheid en het recht op het eigen lichaam is de bezetting van de abortuskliniek Bloemenhove in 1976, waar hieronder een filmpje van te zien is. Demografisch gezien is deze trend vooral zichtbaar in de Westerse wereld en zijn er vooral vrouwen bij betrokken. De technologie heeft de vrouwen toentertijd geholpen omdat  zij hun boodschap veel breder konden uitten dan voorheen door bijvoorbeeld de televisie(zie filmpje). De trendfactor ecologie zou kunnen meespelen omdat vrouwen voornamelijk boodschappen etc. doen en wanneer de vrouwen meer voor het zeggen hebben zij milieubewustere keuzes te weeg kunnen brengen. 





2e Trend: Het virtuele huisdier als maxi trend

De tamagotchi is een uitgestorven micro trend. De mega trend die hierbij hoort is het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen willen vergroten. En de maxi trend die hiermee werd gezet was het verzorgen van een virtueel huisdier. De consument bij deze maxi trend zijn de kinderen die voor het virtuele huisdier willen zorgen. 



Gedrag van de consument
Kinderen willen graag geamuseerd worden. Een tamagotchi dragen zij ten alle tijde bij zich en hebben op deze manier altijd een speeltje bij de hand waarmee zij zich kunnen vermaken. 

Verlangens en voorkeuren
Het verlangen van de kinderen die met tamagotchi spelen is het ten alle tijde bij zich dragen van een 'vriendje'. De tamagotchi functioneert als een soort knuffel maatje die zij altijd bij zich hebben en waar zij altijd op kunnen rekenen. 

Wensen en behoefte
Onbewust is de wens en behoefte van het hebben van een tamagotchi om nieuwe dingen te leren. Leren verzorgen en het verantwoordelijkheidsgevoel vergroten. Kinderen zijn zeer leergierig en willen op zoveel mogelijk leuke manieren contact maken met nieuwe onderwerpen in hun leven. 


De demografie van deze maxi trend was zowel Japan en China als de westerse wereld. De tamagotchi was een korte tijd een enorme rage, dat prima inspeelde op de wens vanuit de maatschappij om kinderen op een spelende wijze verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Deze mega trend is nog steeds aanwezig en verschillende rages hebben hier alweer op ingespeeld. De maxi trend die door de tamagotchi werd aangewakkerd is de wens voor een interactief elektronisch huisdiertje. Het feit dat het hier om een maxi trend draait blijkt uit de vele opvolgers van de tamagotchi. Op het moment zijn er een aantal virtuele huisdierspellen die de markt hierin domineren en dat zijn; nintendogs van nintendo en kinectimals van Xbox.

De sociaal-culturele waarde die bij het verzorgen van een virtueel huisdier horen zijn het feit dat kinderen steeds meer zelf leren in plaats van dat alles hen wordt aangedragen door opvoeders. Spelenderwijs opgroeien speelt een grote rol en is de wens van de consument, dit heeft mede te maken met het feit dat uit onderzoek is gebleken dat spelenderwijs leren gezamenlijk met uitleg erg effectief werkt bij kinderen. Nog een trendfactor die hierbij kan meespelen is de economie. Mensen hebben steeds meer te besteden en hebben ook steeds minder tijd. Het feit dat een virtueel huisdiertje betaalbaar is voor de meeste mensen en een onderdeel van de opvoeding kan overnemen zijn belangrijke factoren voor het in stand houden van deze trend. Daarnaast komen alle nieuwe virtuele huisdierspellen voort uit de groei van technologie. De ontwikkeling van de technologie maakt het mogelijk om deze spellen steeds uitgebreider te maken. De politieke trendfactor blijkt uit de vele wetten die er rondom het uitbrengen en doorverkopen van deze spellen bestaan. Ecologisch gezien zijn alle spellen die na een tijd in de prullenbak belanden erg slechts voor het milieu. Doordat het steeds tijdelijke spelletjes zijn is deze trend niet milieubewust. De demografie van deze trend beperkt zich niet zozeer tot een bepaald werelddeel maar voornamelijk tot een bepaalde gezinssamenstelling. De trend betreft gezinnen met jonge kinderen aangezien zij voornamelijk de doelgroep voor de virtuele huisdiertjes zijn. 



Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamagotchi
http://www.bbc.wur.nl/NL/Actueel/Spelenderwijs+leren/
Van trends naar brands - Hilde Roothart & Wim van der Pol, Kluwer, 2008


Geen opmerkingen:

Een reactie posten