woensdag 8 december 2010

Lyren's Trends

Mijn eerste Maxi trend:
Erbij willen horen.

Wat is het gedrag van de consument?
Mensen en vooral de jongeren van nu geven aan dat ze niet in een “hokje” gestopt willen worden. “Niet zo zijn als alle andere”, Dat ze “uniek zijn” in alles wat ze doen, eten, leven en natuurlijk de kleding die ze dragen. (Betekent dit niet juist dat iedereen hetzelfde is?) Ondertussen doet iedereen de grootste moeite om erbij te mogen horen, door iedereen gemogen te worden en maar niet het buitenbeentje te zijn.(sociaal-cultureel)


Wat is het verlangen van de consument?
Wat het meest voorop staat is dat de consument de indruk wilt geven anders te zijn dan alle andere maar tegelijkertijd het omgekeerde doet. Niemand wil buiten de groep vallen, dit geldt niet alleen voor de jongeren maar ook om de 30-40-50-60+ers onder ons.(demografisch) Dit is terug te zien in het aankoop gedrag.(economie) Er wordt goed nagedacht, over wat het kledingstuk zegt over de drager.


Wat zijn de wensen van de consument?
Uniek maar toch niet het buitenbeentje te zijn. Dit kan door de trend (kunst) bont, het is op vele manieren te gebruiken maar toch geeft het dezelfde “belevenis” aan een kledingstuk. Het is in de mode en toch sta je los van de groep omdat niemand precies hetzelfde aan heeft.

Wat zijn de voorkeuren van de consument?Genoeg keus hebben bij een trend, zodat er wel mee gedaan kan worden en toch stiekem net even anders dan “de rest” te zijn.


De Microtrend is: (kunst) bont.
De markttrendBont dragen is al eeuwenlang een feit. Het is warmer en duurzamer in gebruik. Begin jaren tachtig kwam er een einde aan de eeuwenlang onbetwiste positie van de bonthandel. De mensen werden zich meer en meer bewust van het dierenleed dat met bontmode gepaard gaat en de modewereld verloor meer en meer haar belangstelling voor bont.(ecologisch) De bontindustrie probeert als wanhoopsoffensief bont sluipenderwijs weer in het straatbeeld te krijgen voornamelijk door de kragen en randen op jassen. Zoals hierboven genoemd zijn er genoeg protesten geweest tegen de niet humane wijze van omgang met de gefokte dieren. Toch is bont eigenlijk nooit weg geweest, de bedreigde diersoorten worden nu grotendeels vermeden in de aankoop, het kunst bont is “levensecht” maar niemand weet of deze het “echte” ooit volledig zal kunnen vervangen. (http://www.bontvoordieren.nl/)

De Megatrend die bij deze maxi trend hoort:
Opgenomen worden in de samenleving en gewaardeerd zijn in de gekozen cultuur met alle richtlijnen en gedragsregels meegenomen.(politiek-juridisch)



Mijn tweede Maxi trend:
Verlangen naar vernieuwing.

Wat is het gedrag van de consument?
De consument wilt altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Voornamelijk op technologisch gebied.(technologisch) Het is niet alleen om bijvoorbeeld op hetzelfde niveau te kunnen communiceren door een applicatie, het is veel meer geworden dan dat, het is een status symbool.(sociaal-cultureel)

Wat is het verlangen van de consument?
De eerste in de rij te zijn bij een nieuwe technologische ontwikkeling, te laten zien dat het belangrijk is om mee te gaan met de tijd. Dat zij als
een van de eerste de nieuwste gadget in handen hebben, met de meeste mogelijkheden, die aansluiten op de persoonlijke behoeftes van de consument.(demografisch)

Wat zijn de wensen van de consument?
Eén van de eerste te zijn met een gadget die “alles heeft” hebben mensen veel voor over, ook net even wat meer uit de portomonnee halen.(economisch) Mensen willen makkelijk, snel en duidelijke apparaten. Het liefst met een druk op de knop, alles in de hand. De zakenmensen hebben andere behoeften en voorkeuren dan jongeren die zich meer bezig houden met de social media ontwikkelingen. Hierdoor zijn er verschillende markten ontstaan.

Wat zijn de voorkeuren van de consument?
Ook bij deze maxi trend telt dat een brede keuze belangrijk is.

De Microtrend: Gadgets.
De markttrend
Door de hierboven aangegeven verschillen in behoeftes van de consument is de markt voor dit onderwerp erg breed. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de zakelijke variant en de vrije tijd variant.




De Megatrend die bij deze maxi trend hoort:
Technologische innovatie.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten