maandag 6 december 2010

Wilko's trends

Mijn eerst trend is de maxi trend: Hippiecultuur




Wat is het gedrag van consument?
Parafrase: De consument, in dit geval de tieners en twintigers van de midden jaren ’60 en begin jaren ’70, werd onderdeel van een nieuwe jeugd-, tegen- en subcultuur, de hippiecultuur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

"Hippies verzetten zich tegen de kapitalistische en materialistische maatschappij, die veel gebruik maakt van technologie.”

Hippies verzetten zich ook tegen liefdeloosheid, oorlog, discriminatie en geweld. Het verlangen van de hippies naar een andere samenleving uitte zich doorgaans niet in een confrontatie met anderen, noch in politieke actie met het doel om de hele maatschappij te veranderen. Vaker verliet men de burgermaatschappij (‘’drop out’’) om zelf anders te gaan leven, een tegencultuur te vestigen en op die wijze het goede voorbeeld te geven”        (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

Wat zijn de verlangens van de consument?
Parafrase: De hippies verlangde naar een maatschappij  zonder kapitalisme, oorlog, discriminatie, geweld en milieuvervuiling. De hippies waren voortduren op zoek naar liefde, vrede en gelijkheid tussen rassen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

Wat zijn de voorkeuren van de consument?
“De leefwijze van de hippie was gericht op vrijheid, spontaniteit, creativiteit en plezier. De vrijheid omvatte ook seksuele vrijheid, waarbij seksuele taboes (bijvoorbeeld op openbare naaktheid) werden doorbroken en de vrije liefde(ook buiten vaste relaties om) werd bedreven. De hippie probeerde zijn geest te verrijken en tot nieuwe inzichten te komen. Enerzijds via geestverruimende middelen (drugs), die werden gezien als een methode om het bewustzijn van mensen te verbeteren. Anderzijds ook met behulp van oosterse religie, mystiek en spiritualiteit” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

Wat zijn de wensen van de consument?
Parafrase: De hippies wilde de overheid duidelijk maken dat de kapitalistische en materialistische manier van regeren niet goed is voor de creativiteit van de mens, het milieu en de gelijkheid van de mens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

Dus de wens van de consument is het veranderen van het regeerbeleid die de overheid op dat moment handhaafde.

Aan deze maxi trend  is natuurlijk een mega- en micro trend verbonden.



De mega trend van mijn eerste trendpiramide is kapitalisme.

Kapitalisme heeft invloed op verschillende trendfactoren. De belangrijkste zijn politiek en economie. “Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat onder andere gekenmerkt wordt door privé-eigendom van de  productiemiddelen (zoals: machines, grond, gebouwen, grondstoffen en arbeid). Hierbij staat het zogeheten winstoogmerk voorop” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitalisme).

De hippiecultuur is o.a. een tegencultuur van het kapitalisme, omdat kapitalisme milieuvervuiling veroorzaakt. Hierdoor is ecologie ook een belangrijke trendfactor. “Hippies verzetten zich tegen de kapitalistische en materialistische maatschappij, die veel gebruik maakt van technologie. Deze leidde volgens de hippies enerzijds tot onnatuurlijkheid, kunstmatigheid en milieuvervuiling” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur).

Zoals je leest maakt de kapitalistische manier van regeren veel gebruik van technologie wat er voor zorgt dat ook technologie een trendfactor is in de trend hippiecultuur. Het speelt wel een ondergeschikte rol in tegenstelling tot de eerste drie trendfactoren die ik heb benoemd.

Wat voor maatschappelijke ontwikkeling vind er plaats?
Parafrase: Kapitalisme is een belangrijke onderdeel geweest voor de individualisering van de samenleving, want het kapitalisme heeft als doel de vrijheid van het individu te bevorderen. Het zorgt voor meer burgerrechten en minder macht van de staat en de kerk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitalisme).

De micro trend van mijn eerste trendpiramide is Woodstock.


Woodstock is een van de bekendste concepten die direct is verbonden met de consumententrend, de hippiecultuur.

Wat is de markttrend?
De hippiecultuur zorgt voor de markttrend van muziekfestivals. De hippies wilden hun ‘way of life’ vieren met een muziekfestival. Zo is Woodstock (de bekendste)  hier een van de concepten van.

Er bestond in de VS al een traditie van muziekfestivals, maar toen draaide het alleen om de muziek. De San Francisco beweging heeft de motieven en uitwerking van de muziekfestivals zeer ingrijpend veranderd. Zo ontstonden er ook multimediafestivals, zoals het Trips Festival in San Francisco, waar ook schrijvers en schilders optraden” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziekfestival).









Mijn tweede trend is de maxi trend: Mobiliteit

Wat is het gedrag van de consument?
Parafrase: Door de technologisering werd het mogelijk om producten die voorheen alleen mogelijk waren door verbonden te zijn met het stopcontact, ook mobiel aan te bieden. Hierdoor werd de vraag naar mobiliteit groter onder de consumenten. Het begon allemaal met de transistorradio. Dit is een type radio die door middel van nieuwe technologieën lichter en goedkoper werd, bovendien konden deze radio’s goed werken op batterijen, omdat ze minder energie verbruikten. Hierdoor werd het mogelijk om de radio mee te nemen naar waar je maar wilde. Dit zorgde voor een evolutie op het gebied van mobiel muziek luisteren en dit zorgde er ook voor dat de behoefte aan altijd en overal muziek kunnen luisteren groter werd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistorradio).

Wat zijn de verlangens van de consument?
De verlangens van de consument naar altijd en overal muziek kunnen luisteren werd als maar groter en tot de komst van de walkman was het alleen nog maar mogelijk om te luisteren naar de radio.

Wat zijn de voorkeuren van de consument?
De voorkeuren van de consument waren dat zij konden mobiel muziek konden luisteren, maar ook zelf konden kiezen wat ze wanneer luisterden.

Wat zijn de wensen van de consument?
De wens van de consument was een product waarmee zij, mobiel, zelf konden bepalen wat voor muziek ze luisterden.

Aan deze maxi trend  is een mega- en micro trend verbonden.



De mega trend van mijn tweede trendpiramide is technologisering.

Het lijkt mij duidelijk dat de belangrijkste trendfactor hierbij technologie is. “Technologie is de systematische en praktische toepassing van kennis” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Technologie).

Een tweede belangrijke trendfactor is demografie.
Doordat de kennis van de mens zich vergrootte werd het mogelijk om deze nieuwe kennis weer systematisch en praktisch toe te passen waardoor er vernieuwende producten op de markt kwamen.

Uiteraard is er veel geld nodig voor technologische ontwikkelingen en daardoor is economie ook een belangrijke trendfactor. Doordat de economie van bijv. Japan zo sterk was, was het mogelijk om met vernieuwende producten op de markt te komen. Er kon geïnvesteerd worden.

Wat voor maatschappelijke ontwikkeling vind er plaats?
“Door groei van menselijke kennis en toepassing van die kennis, leven mensen langer. En hoe meer mensen weten en kunnen, hoe meer ze willen. Mensen weten dat het hart de mens in leven houdt. En als het hart niet meer werkt, dan willen mensen een vervangend hart kunnen krijgen om in leven te blijven. En kan het niet altijd via transplantatie, dan willen mensen een kunsthart. En als het niet aan het hart ligt, dan is het wel wat anders. Mensen willen niet alleen oud worden en blijven leven, mensen willen ook levendig blijven. Dus zijn de knieën of heupen versleten, dan willen mensen kunstgewrichten. Of een rollator om ze te ondersteunen. De mens levert de vraag waaraan de technologie wil voldoen. Desnoods door de wetenschap in te schakelen om de gaten op te vullen die de bestaande technologie niet kan overbruggen” (http://nl.wikipedia.org/wiki/Technologie).

De micro trend van mijn tweede trendpiramide is de Walkman.

Parafrase: In 1979 werd de ‘walkman’ geïntroduceerd door de Japanse fabrikant Sony. Het werd mogelijk om op een batterijen werkend apparaat, dat compact cassettes afspeelt via een hoofdtelefoon overal waar je maar wilde je favoriete muziek te luisteren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Walkman).

Wat is de markttrend?
Door deze technologische ontwikkeling wilde alle muziekliefhebbers natuurlijk zo’n apparaat hebben. Aangezien de apparaten niet groot waren en makkelijk te gebruiken werd dit een van de grootste trends uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.


Opvolgende trends:
Parafrase: Er zijn inmiddels vele vervangers voor de walkman verschenen. De discman was de eerste opvolger. De discman maakt het mogelijk om portable muziek te luisteren vanaf een CD (Compact Disk). Met de discman heb je nog steeds het probleem dat je meerdere Cd’s mee moet slepen als je niet de hele dag naar dezelfde liedjes wilt luisteren. Met de MP3-speler kwam hier een eind aan, Phillips had de primeur. De Expanium was de eerste MP3-speler op de markt, door de MP3-speler werd het mogelijk al je muziek op één apparaat te verzamelen waardoor je overal waar je maar wilt al jouw favoriete liedjes kan luisteren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Walkman).








De iPod touch 4G is op dit moment de belangrijkste trend op het gebied van mobiele muziek spelers. Met deze MP3-speler kan je zelfs beeldbellen en hoogwaardige games spelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten